امروزه تکنولوژی های جدید و نوآورانه خیلی از کار هایی را که در دهه گذشته جزو محال و آرزوها به حساب می آمد تبدیل به واقعیت کرده است. شاید در دهه های گذشته هیچکس فکرش را نمی کرد که با یک تلفن همراه بتوان از هر نقطه زمین به نقطه ای دیگر به راحتی تماس گرفت و حتی با همدیگر تماس تصویری برقرار کرد. یا با استفاده از همین نوع تجهیزات موقعیت مکانی و زمانی را در هر نقطه جهان با کمترین خطا نمودار کرد. این کار از عهده تجهیزات کوچکی بر می آید که به اندازه کف دست و حتی خیلی کوچکتر هستند. تجهیزاتی به نام ردیاب. در ادامه و در مقاله پیش رو از هلدینگ اطلس پیمایش در مورد دقت ردیاب ها  و عوامل موثر بر آنها توضیحاتی را خواهیم داد.

ردیاب ها چه تجهیزاتی هستند؟

در توضیح و تعریف ردیاب ها می توانیم بگوییم ابزاری هستند که با کمک ماهواره ها و گیرنده های GPS می‌توانند هر موقعیت مکانی برای شخص یا خودروها تعیین نمایند. ردیاب ها ابزارهایی هستند که اکثر افراد در طول شبانه روز از آن استفاده می کنند. ردیاب ها انواع گوناگونی دارند که هر کدام کارایی خاص خود را دارد. از انواع ردیاب ها می توان نمونه های زیر را نام برد:

ردیاب های خودرویی

در انواع خودروهای شخصی و شرکت های حمل و نقل اعم از ترابری و مسافری استفاده می شود.

ردیاب های شخصی

استفاده شخصی داشته و برای افراد خردسال، بیماران، محصلین و افراد سالمند وحتی حیوانات استفاده می گردد.

ردیاب های مخصوص ناوگان و حمل و نقل دریایی

مورد استفاده آن ها برای کشتی های باری، مسافربری و ویژه حمل موادنفتی و سوخت می باشد.

ردیاب های ترافیک هوایی

در فرودگاه ها از آن استفاده می شود و کار کنترل و تنظیم خطوط و مسیر پرواز هواپیماها جهت امنیت پرواز را بر عهده دارند. ردیاب ها انواع دیگری نیز دارند که به همین چند مورد بسنده می کنیم.

عوامل تاثیر گذار بر کارایی ردیاب ها

ردیاب های ماهواره ای(GPS ) دارای دقت بالایی هستند‌. خصوصا در مواقعی که به زیر یک متر نیز می رسد. اما عواملی هستند که می توانند بر کیفیت کار این تجهیزات تاثیر گذار باشند. این عوامل عبارتند از:

دقت ردیاب ها

 وجود موانع برای سیگنال

به خوبی می دانیم که سازه های بتونی و فلزات می توانند سد راه سیگنال های ردیاب ها GPS شوند. برای اطمینان از عملکرد ردیاب ها بهتر است دستگاه ردیاب را از فلزات، دستگاه های الکترونیکی و الکتریکی دور نگه داریم. این کار باعث افزایش دقت ردیاب ها می شود.

انرژی کافی

شاید شما هم مطلع باشید و احتیاج به گفتن نباشد که تامین کننده انرژی و برق دستگاه همیشه بایستی در حالت کامل و سالم باشد. اگر برق دستگاه با ولتاژ درست و مورد نیاز دستگاه وصل نشده باشد این مسئله نه تنها موجب اختلال در کار ردیاب می شود بلکه در دراز مدت باعث خرابی و از کار افتادن دستگاه خواهد شد.

نصب صحیح دستگاه و دقت ردیاب ها

برخی از انواع دستگاه های ردیاب علائم و نشانه هایی روی خود دارند که موقعیت قرارگیری آنتن و چگونگی نصب آن را معین می کند.‌ عدم رعایت این مسئله می تواند برروی کارایی دستگاه GPS تاثیر منفی بگذارد. به طور مثال نصب ردیاب های شرکت گارمین باید با توجه به نکات ارائه شده توسط شرکت صورت گیرد.

شرایط محیطی و آب و هوایی

دستگاه های جی پی اس مانند اکثر دستگاه های الکترونیکی دیگر یک دمای عملکرد بهینه دارند که در این بازه بهترین کارایی و بازده را به شما خواهند داد. در موقع تهیه و نصب دستگاه به این مسئله دقت کرده و با رعایت تمامی مسائل اقدام به نصب ردیاب کنید. به عنوان مثال نصب ماهی یاب باید با دقت بالا و توسط متخصصین صورت گیرد.

کیفیت قطعات دستگاه

دستگاه های الکترونیکی دارای کیفیت و عمر مفید خاص خود هستند. مثلا عمر مفید دستگاه هایی که روزمره از آنها استفاده می شود بین دو الی سه سال تخمین زده می شود. دستگاه های ردیاب و GPS ها نیز از این قائده مستثنی نیستند. عمر مفید آنها علاوه بر موارد گفته شده  به کیفیت قطعات استفاده شده در ساخت دستگاه نیز بستگی دارد. در هنگام تهیه این دستگاه ها حتما این مسئله را نیز در نظر بگیرید.

سازگار بودن با سیستم ارتباطات داخل کشوری

با توجه به این که در ردیاب های ماهواره ای از سیم کارت برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می شود و با توجه به اینکا تمامی دستگاه های سیم کارت خور در داخل کشور شامل طرح ریجستری می شوند حتما دقت فرمایید که دستگاه ردیاب شما از دستگاه های ریجستر شوند. سازگار با خطوط ارتباطی داخلی استفاده می کند.

سخن آخر

مسئله دقت ردیاب ها اهمیت زیادی دارد که در این مقاله هلدینگ اطلس پیمایش به بررسی آن پرداختیم. حتما ردیاب ها را از موسسات مطمئن تهیه کنید که هم دارای گارانتی و هم دارای پشتیبانی و خدمات پس از فروش باشند. همانگونه که گفته شد نکته مهم تر از همه این که دستگاه ردیاب دارای ریجستری باشند. از خرید این دستگاه ها از مراکز غیرمجاز جدا خودداری کنید. در این بین هلدینگ اطلس پیمایش ارائه دهنده بهترین مدل ردیاب ها برای شما است.

دیدگاهتان را بنویسید