امروزه با پیشرفت تکنولوژی به راحتی و با خرید یک جی پی اس می توانیم امنیت ماشین خود را تضمین کنیم. شرکت ها از این دستگاه استفاده های کاربردی زیادی می کنند، مخصوصا شرکت های حمل و نقل که با این وسیله موقعیت ماشین ها و راننده های خود را کنترل می کنند. اگر در این باره سوالی دارید می توانید با هلدینگ اطلس پیمایش گارمین ارتباط داشته باشید. اما تاریخچه ردیاب جی پی  اس از چه قرار است.

استفاده اولیه از دستگاه جی پی اس

تاریخچه ردیاب جی پی اس و منشا آن به دوران اسپوتنیک بر می گردد. دانشمندان  در سیگنال رادیویی ماهواره با نام اثر داپلر تغییراتی دادند و آن را ردیابی کردند. در سال ١٩۶٠ نیروی دریایی ایالات متحده، برای ردیابی زیردریایی های آمریکایی آزمایش هایی انجام داد. این زیردریایی ها موشک های هسته ای حمل می کردند و با شش ماهواره در مدار قطب ها تغییرات ماهواره ای در داپلر را مشاهده کردند و مکان زیردریایی را در عرض چند دقیقه مشخص کردند. در واقع اولین استفاده از جی پی اس با اهداف نظامی بوده است. سپس از این سیستم برای پشتیبانی از سیستم ناوبری استفاده نمودند. با این توضیحات متوجه می شویم که فناوری جی پی اس یک پیشرفت جدید و تازه نیست.

تاریخچه ردیاب جی پی اس در زمینه ناوگان حمل و نقل

در زمینه وسایل نقلیه ناوگان آغاز تاریخچه ردیاب جی پی اس به سال ١٩٧٨ بر می گردد. در آن سال ماهواره آزمایشی GPS Block به فضا پرتاب شد. این آزمایش موفقیت آمیز بود. این ماهواره ها برای اهداف نظامی استفاده می شدند و دامنه محدودی داشتند. در واقع ماهواره های کافی برای ردیابی وسایل نقلیه به صورت گسترده وجود نداشت. نه سال بعد جهان یک پیشرفت فوق العاده را در زمینه جی پی اس مشاهده کرد. نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ٢۴ ماهواره برای تکمیل شبکه جی پی اس به فضا پرتاب کرد و این یک دروازه جدید به سوی پیشرفت علم بود.

اقدام بیل کلینتون در زمینه جی پی اس

تاریخچه ردیاب جی پی اس و استفاده عمومی از آن مدیون بیل کلینتون، رئيس جمهور ایالات متحده آمریکا است. وی کمک کرد تا استفاده از ردیاب از حالت امنیتی و نظامی بیرون بیاید و این دستگاه روانه بازار شود. مردم از این دستگاه اطلاع داشتند اما تصور نمی کردند که روزی بتوانند آن را بر روی ماشین های خود نصب کنند. در واقع می توان گفت که علاقه ای هم به استفاده از ردیاب نداشتند.

بیل کلینتون جنبه ناظمی  این امکانات را تغییر داد و دستورالعملی صادر کرد و مصرف دوگانه ای برای این دستگاه ترتیب داد. در این دستورالعمل عنوان شده بود که سیستم ماهواره ای جب پی اس می تواند برای منافع عمومی نیز استفاده شود. با صدور این دستورالعمل خط مشی استفاده ا. ردیاب تغییر کرد و به مدیران ناوگان حمل و نقل اجاره داد که از این پیشرفت علم بهره ببرند. با این سیستم آن ها می توانستند موقعیت مکانی وسایل نقلیه را بررسی کنند و این امر کمک زیادی به کنترل و حفظ امنیت ماشین ها می کرد.

مشکلات ابتدایی ردیاب برای ناوگان حمل و نقل

مطالعه در مورد تاریخچه ردیاب جی پی اس اطلاعات زیادی در اختیار ما قرار می دهد. در ابتدا دستگاه های ردیاب ارزان نبودند. نکته دیگری که استفاده از ردیاب را مشکل می کرد این بود که هر وسلیه نقلیه باید با یک دستگاه ردیاب بزرگ و گران مجهز می شد. شرکت ها متحمل پرداخت هزینه های زیادی برای این دستگاه می شدند. در واقع شرکت های ثروتمند و قدرتمند قادر بودند از این تکنولوژی بهره ببرند.

مشکلات ابتدایی ردیاب برای ناوگان حمل و نقل

این امر تفاوت بین شرکت های درحه یک و شرکت های کوچکتر را نشان می داد و این خود باعث مشکلاتی می شد. اما با پیشرفت فناوری این اختلاف در زمینه ردیاب جی پی اس از بین رفت و به حد تساوی رسید. ظرفیت سیستم های ماهواره ای افزایش پیدا کرد و به تناسب آن قیمت دستگاه کاهش پیدا کرد. به این صورت دسترسی به نرم افزار های جی پی اس راحت تر شد. اتصالات اینترنتی نیز سریعتر شد و هزینه نصب این سیستم ها بر روی ناوگان حمل و نقل کاهش چشمگیری پیدا کرد و استفاده از ردیاب از همیشه ساده تر شد.

استفاده کنونی از ردیاب جی پی اس

امروزه با نصب این دستگاه، مدیران ناوگان و شرکت های حمل و نقل کنترل زیادی بر روی وسایل خود دارند. تا این جا درباره تاریخچه ردیاب جی پی اس اطلاعات مفدی در اختیار شما گذاشته شد. در ادامه پیشرفت های این دستگاه را مورد بررسی قرار می دهیم. اکنون با نصب ردیاب بر روی ماشین ها، میزان مصرف سوخت، سرعت راننده، زمان های بیکاری، شیوه و الگوی رانندگی و مسیرهای طی شده مورد بررسی قرار می گیرند. این اطلاعات ذخیره می شوند  و در نهایت عملکرد راننده و سیستم حمل و نقل مشخص می شود. در زمان عبور و مرور ماشین ها، مدیران می توانند مسیر راننده ها را کنترل نمایند و با توجه به ترافیک، مسیر بهتری را به رانندگان خود نشان دهند و به این صورت کار ناوگان با سرعت بیشتری انجام می شود.

با این توضیحات درباره تاریخچه ردیاب هایی مانند جی پی اس گارمین متوجه شدیم که این فناوری از گذشته تا الان راه دور و درازی را طی کرده و به پیشرفت فوق العاده ای رسیده و مطمئنا در آینده نیز شاهد موفقیت های بیشتری در این زمینه خواهیم بود. به طور مثال در زمینه علمی می توان به جی پی اس دریایی و یا ماهی یاب اشاره کرد.

سخن پایانی

با مطالعه درباره تاریخچه ردیاب جی پی اس در این مقاله، اطلاعات مفیدی کسب کردیم. اگر در این باره مشکل و سوالی داشتید می توانید با هلدینگ اطلس پیمایش در ارتباط باشید. جی پی اس در طول زمان به بشریت کمک زیادی کرده و در آینده نیز پیشرفت های زیادی انجام می شود. موفقیت در تکنولوژی و علم کارهای انسان را راحت تر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید