اگر به تاریخچه ردیاب ­ها نگاهی بیندازید، متوجه می ­شوید که نخستین بار سیستم ­های موقعیت­ یاب با اهداف نظامی تولید شدند.

در سال 1980میلادی بود که وزارت دفاع امریکا برای موقعیت ­یابی دقیق سربازان سیستم ردیاب را عرضه کرد. گارمین نیز یکی از انواع برند تولید شده برای این دستگاه ­ها است.

این دستگاه ­ها با توجه به نیازمندی­ های بشر پیشرفت ­های بسیاری کرد تا به امروز که به عنوان یک وسیله کاربردی، نیازهای بسیاری از افراد را روزانه برطرف می کند.

مهم ­ترین نکته ­ای که استفاده از این وسیله را ضروری می ­کند، تأمین امنیت است. ساعت ­های ردیاب، ردیاب دستی، PDA های دریافت کننده، GPS  خودرو، ماهی یاب و… از جمله محصولات Garmin  هستند که در ادامه بیشتر با آن آشنا می ­شویم.

گارمین چیست؟

گارمین (Garmin) یا GPS دستی مخفف Global Positioning System یک دستگاه یا ردیاب کوچک است که موقعیت کاربر را با دقت 3 متر تعیین می ­کند.

این دستگاه در سال 1989 توسط گری بورل و مین کارو به عنوان یک برند معتبر خارجی به بازار عرضه شد.

به طور کلی شناخته شده ­ترین و بهترین نوع GPS به خصوص از نوع دستی، برای افرادی که کاوشگر دشت و طبیعت هستند، جی ­پی ­اس گارمین است.

این نوع سیستم ردیاب دستی که در مدل­ های متنوعی تولید شده است، امکان نمایش نقشه­ های شهری و توپوگرافی را دارا است.

در واقع چنین دستگاهی با ارسال سیگنال‌ های پیوسته رادیویی با فرکانس بالا، زمان و مکان ماهواره را نسبت به زمین مشخص می‌‌ کنند.

در ادامه یک گیرنده جی ‌پی ‌اس روی زمین، اطلاعات را از سه ماهواره یا بیشتر، دریافت و آن را پردازش می ‌‌کند.

در نهایت نیز موقعیت کاربر را در هر نقطه از زمین، در هر ساعتی از شبانه روز و در هر وضعیت آب و هوایی به او نشان می ‌‌دهد.

بنابراین با چند اندازه گیری متعدد، دستگاه به محاسبه سرعت، مدت سفر، فاصله تا مقصد، مختصات جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا)، زمان طلوع و غروب خورشید و ماه (در تقویم نجومی)، تعداد ماهواره ها، زمان محلی و … می‌‌ پردازد و مجموع آنها را در اختیار کاربر قرار می ‌‌دهد.

جی پی اس چگونه اطلاعات را اندازه گیری می ­کند؟

همان طور که می ­دانید، ماهواره­ های GPS هر روز دو بار در یک مدار دقیق دور زمین می­ چرخند و سیگنال­ های اطلاعاتی را به زمین می ­فرستند. سپس با مقایسه زمان ارسال و دریافت سیگنال توسط یک ماهواره اندازه گیری­ ها را انجام می ­دهد.

این اختلاف زمانی مشخص می­ کند که گیرنده GPS چقدر از ماهواره دور است. حال با اندازه گیری مسافت به دست آمده از چند ماهواره گیرنده GPS موقعیت کاربر را مشخص می ­کند و روی نقشه الکترونیکی نمایش می ­دهد.

یک گیرنده GPS حداقل سیگنال­ های ۳ ماهواره را برای تعیین دقیق ۲ موقعیت (طول و عرض جغرافیایی) باید دریافت کند.

سیگنال ­های ۴ ماهواره یا بیشتر نیز می ­تواند ۳ موقعیت (طول، عرض جغرافیایی و ارتفاع) را نشان دهد. در ضمن از GPS می­ توان برای اندازه گیری سرعت، جهت یابی، جستجو، مسافرت طولانی،‌ رفتن به مقصد و … هم استفاده کرد.

انواع محصولات گارمین

همان طور که گفته شد، گارمین یکی از برندهای معتبر در زمینه تولید ردیاب­ های دستی است و کاربری آن تنها به کاوشگران طبیعت مربوط نمی ­شود.

بر اساس کاربردی که دارند، این محصولات به چهار دسته تقسیم­ بندی می ­شوند:

  • ناوبری خودرویی گارمین (به صورت یک موبایل دستی کوچک در انواع و اقسام مدل ­ها)
  • تجهیزات هوایی گارمین (به صورت ساعت­ های مچی مدل خلبانی)
  • محصولات دریایی گارمین (در انواع مدل­ های ماهی یاب، دستی و پوشیدنی، اتوپایلت، رادار، ماژول سونار، ماژول و آنتن GPS)
  • محصولات ورزشی گارمین (در انواع مدل ­ها برای کاربردهای دوچرخه­ سواری، دو میدانی، تناسب اندام، شنا، کوهنوردی و … )

تمام این محصولات به گونه ­ای طراحی شده­ اند که تردید در طول مسیر را از شما دور می­ کنند و به کمک آنها می ­توانید یک ماجراجویی موفق را پشت سر بگذارید.

گارمین را از هلدینگ اطلس پیمایش بخواهید!

هلدینگ اطلس پیمایش یک شرکت بزرگ خدماتی، بازرگانی و تولیدی در کشور است. این شرکت با توجه به نیازهای صنایع دریایی اقدام به تامین تجهیزات و خدمات مورد نیاز برای فعالان این حوزه کرده است.

بخشی از این تجهیزات، نمایندگی انحصاری محصولات دریایی گارمین است. علاوه بر محصولات دریایی انواع محصولات ذکر شده در بالا نیز توسط این هلدینگ ارائه می­ شود.

کافی است برای اطلاعات بیشتر راجع به هر کدام از محصولات با شماره 09128841480 تماس بگیرید و یا به سایت atpn.ir مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید